friiidas

Alla inlägg under augusti 2012

Av Frida - 22 augusti 2012 15:26

..Rullar på i långsam takt. Det är sååå tråkigt att gå hemma och vänta på bebis. Vill att han ska komma nununuuu! Försöker roa mig med diverse sysslor här hemma och jag sover bort halva dagarna så det går ändå rätt okej. Men känner att jag kanske skulle behöva träffa lite folk, men alla jobbar ju. Jaja, rätt som det är så är bebis här och då har jag väl huset fullt :D 


Inte mycket spännande här idag, men senare tänkte jag dela med mig av recept på världens godaste saft,

och den är jättenkel att göra :)



Haha, den här söta bilden lyckades jag med nyss! Lilla Mizzy som hjälper till med tvätten :) 

 

Av Frida - 21 augusti 2012 18:20

Idag gjorde jag denna goda ost- och skinpaj! Perfekt vardagsmat, enkel, går snabbt och väldigt god :) Om man vill spara ännu mer tid så gör man pajdegen i förtid, eller köper färdig. 


Deg:

2,5-3 dl mjöl

125g. rumsvarmt smör

2 msk vatten 


Fyllning:

150g. skinka (strimlad)

150g. riven ost

2 tomater

chilipeppar

3 ägg

3 dl mjölk

salt & peppar


Blanda samman degen, om den blir kladdig tillsätt bara mer mjöl. Kavla ut den och och klä en form på ca 27 cm. Nagga pajskalet med en gaffel och ställ den sen i kylen i ca 25-30 min.

Vispa ägg, mjölk, salt, peppar och chilipeppar. Lägg skinkan och osten i skalet och häll på äggsmeten. Skiva tomaterna och lägg på pajen. Grädda o nedre delen av ugnen i 200 grader i 

 ca 30-40 min. Servera med en sallad :) 


   


Den snygga skärbrädan som allt står på är en inflyttningspresent från Sebbes farbror m. familj! Fick den stora och sen en lite mindre, handgjorda utav Per själv :) 

     


Av Frida - 20 augusti 2012 18:36

Måste visa er, blev precis klar med leklådan till bebis rum! Denna grej kom jag på när jag låg sjuk. Ett kul och snabbt projekt :) Jag vet att det nästan är straffbart att måla en sockerlåda. Men efter att ha funderat länge var jag ska ha lådan så fick jag helt enkelt inse att jag nog måste måla om den! 


Även om bebis inte har några leksaker direkt, så kommer den nog fyllas snabbare än vi tror :) Tillsvidare får nallarna bo där! 


         

Av Frida - 20 augusti 2012 14:46

Det här med att komma på vad man ska äta till middag är inte det lättaste. Jag tycker det är jättesvårt att komma på goda rätter som man inte redan ätit tusen gånger. Så idag har jag letat runt på nätet efter lite goda rätter som man inte ätit på länge eller rätter som är helt nya :) 


Jag tänkte dela med mig av listan, och nu har jag skrivit upp dag för dag, så slipper jag tänka    

(Jag vet, jag har för mycket fritid, haha)


Måndag: Lax med hollandaise.

Tisdag: Paj med skinka, ost och tomat.

Onsdag: Pasta med tonfisksås. 

Torsdag: Gulaschsoppa på köttfärs.

Fredag: Pizza m. diverse pålägg och tillbehör

Lördag: Fläskfilégryta m. kryddkorv och ris.

Söndag: Ugnspannkaka. 


Kanske nåt som passar att laga hemma hos dig denna vecka oxå? 


 

Av Frida - 20 augusti 2012 12:58

Idag är vardagen tillbaka för dom flesta. Skolorna drar igång och dom flesta är nu tillbaka på jobbet. Sebbe började jobba idag efter tre veckor semester. Det blev väldigt ensamt när man blivit van att ha honom hemma. Men snart kommer bebis så då behöver jag inte vara ensam :) idag har jag inte gjort ett dugg vettigt, ätit frukost vid tvn och nu dricks det kaffe och myser med ozzy i soffan! Lagom sysselsättning ;)



Hoppas alla har en härlig måndag! Hörs senare :)

Av Frida - 19 augusti 2012 13:58

Såhär såg det ut hos oss i fredags när familjen Dalegård kom på besök, grillning och äppelkaka ute i det gröna. Det är nog sista gången som man sitter så tror jag, för så fort solen gick ner blev det iskallt. 



Nova och Ozzy busar och pussas! :)

       

Av Frida - 18 augusti 2012 12:56

Denna kaka är en stor favorit hos mig. Den smakar sensommar och höst tycker jag. Dessutom luktar det äpple och kanel i hela huset när man bakar den, kan ju inte bli bättre :) Den är god precis som den är, eller med en klick vaniljkräm eller grädde till :) 


Fyriskaka! 

Ingredienser:

125 g smält smör eller flytande magarin
1.5 dl socker
2 ägg
2.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
2 msk mjölk
2-3 skalade äpplen
2 msk socker
1 tsk kanel


Sätt ugnen på 175 grader.Smält smöret och låt det svalna något. Rör smör och socker pösigt.Tillsätt ett ägg i taget. Tillsätt mjöl, bakpulver och mjölk.Smöra och bröda en form (ca 24 cm) och häll i smeten.Skala och skiva äpplena till tunna klyftor, stick ner bitarna i smetenv (tätt tillsammans) .Blanda socker och kanel, strö över kakan.Grädda i 30-40 min. Sikta lite florsocker över innan servering för att piffa till den lite :) 


 

Av Frida - 17 augusti 2012 18:00

Detta är ett tidinställt inlägg, för jag håller nog på och fixar i köket i detta nu! 


Tänkte jag skulle visa gardinerna som kommer hänga i vårt kök nu till hösten :) 


 

Det blev även denna söta skylt! 

 


Och dessa kuddar var på rean, ska ligga på bänken på verandan :) Allt detta för strax över 200:-, perfekt ju :) 

 

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards