friiidas

Alla inlägg under mars 2013

Av Frida - 21 mars 2013 17:45

Svängde ihop lite polkagrisbiscotti förut när jag lagade mat. Det är alltså polkagrisskorpor :) Hårdare är vanliga småkakor! Dessa serveras bäst med en kopp svart kaffe :) Perfekt att ha hemma om man får oväntat besök, för dom håller sig i flera veckor i en lufttät burk :) 


Receptet kommer nedanför:

 


 


 


 


 



Ca 40 kakor 

3 ägg
2 dl strösocker
75 g smör, rumstempererat
2 tsk bakpulver
1 ½ dl polkagrisar, krossade
ca 7 dl vetemjöl

Några droppar pepparmynta (frivilligt)

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker, rör ner äggen ett i taget. Blanda i de krossade polkagrisarna. (Krossäkert tips: Lägg polkagrisarna i en plastpåse på en skärbräda, med ev. en handduk över och slå på dem med en hammare, så slipper du polkagriskross i hela köket.)
Vänd ner mjölet tillsammans med bakpulvret och rör ihop till en smidig deg.
Rulla degen till tre längder och lägg dem med lite mellanrum på en plåt. Platta till dem något. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter så de får fin färg.
Ta ut plåten och skär genast längderna på snedden i ca två centimeter tjocka kakor. Stäng av ugnen och ställ in plåten igen, låt kakorna torka på eftervärme. 

Av Frida - 21 mars 2013 13:11

Hallå där! 

Som rubriken lyder så kliar det i fingrarna på mig. Jag har så mycket nya idéer och projekt i huvudet som jag vill sätta igång med NU!! Många av sakerna kan jag inte börja med förrän våren är här, och det verkar DRÖJA! Har tänkt att jag ska gjuta diverse saker i betong och dekorera både inne och ute. Har hittat så sjukt mkt fint på nätet, så det MÅSTE testas :) 


Dessutom vill jag sätta tänderna i nya loppisfynd, det är fööör längesen jag var på loppis. Så det hoppas jag blir en vända snart :) 


Men innan jag börjar med nånting måste det rensas och städas i "verkstan". Får lixom inte plats att stå där med projekt just nu för det är för rörigt. Men i helgen ska vi ta tag i det :) Får hoppas att lille V tillåter att mamma och pappa grejar lite och att han håller sig lugn ;) 


Ha en fortsatt fin torsdag! 



Blandade bilder tagna från google :) 

       

Av Frida - 19 mars 2013 12:38

Tänkte visa er lite bilder på lite av påskpyntet vi har här hemma. Jag ser verkligen fram emot påsken för vi ska ha Sebbes mormor, morfar och mamma här på lunch på påskafton, sen på kvällen ska vi ha vinprovning med ost och kex hemma med syster o co. Och på påskafton kommer mamma och Leffe hit :) Så det blir fullt hus, precis som jag vill ha det :) 



Jaja, nu kommer bilderna, ha en fin Tisdag :) 


Påskriset haer börjat slå ut så fint :) 

 


Gjorde "fågelbon" till ljusen :) 

 


 


Påskpynt på vardagsrumsbordet! 

 




   



 


Tillsist mina nya fina naglar :) Jag fullkomligt ÄLSKAR dom!! 

   

Av Frida - 18 mars 2013 13:40

Hallå där! 

Då kommer det äntligen ett nytt inlägg här på bloggen :) Blev en väääldigt långt uppehåll. Livet kom emellan och varje kväll när jag tänkt blogga så har det hänt nåt annat :) Men nu så! Tänkte jag skulle visa er bilderna från dessertbordet från dopet. Det har ju redan hunnit gått flera veckor, fy fy! 


Allting blev nästan precis som jag tänkt (lite småfix som jag inte var helt nöjd med) MEN en sak som jag ångrar lite är att jag inte ställde upp allt innan och fotografera, för när gästerna var på plats hann man inte med sånt. Men snälla Anton hjälpte mig och tog lite bilder, sen är det även några mobilbilder som jag tagit från gästerna. Men ni ser på ett ungefär hur det ser ut :) 


Lämna gärna en kommentar så får jag höra vad ni tycker :) 


Kram



Dessertbordet beestod av: 3 tårtor (alla innehöll prinsesstårtefyllning då det är mest populärt), Cake pops, Päron- och Mangomackarons, Pastellkakor, Vit jordgubbstryffel, Mini cupcakes, Godis och till det hade vi kaffe, the och saft :) 


Allt är bakat och dekorerat av mig (med undantag för godiset) 

 


 


Stället fixade sambon till mig så vi slapp ha ett stort fat som tar upp mkt plats. Kommer visa hur vi gjorde :) 

 


  Mina allra första Converse gjorda i sockerpasta :) 

 

Nalle gjorde i sockerpasta :) 


Tyvärr suddig bild, men en liten bebis gjord i sockerpasta ligger på toppen på våningstårtan :) 

   


Försöker bestämma mig hur allt ska stå ;) 

 


Alla verkade glada när dom fick hugga in på fikat :) 

 


Och till sist en bild från kyrkan, mina killar är mina stoltheter   

 

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards