friiidas

Alla inlägg under januari 2013

Av Frida - 30 januari 2013 12:12

Helgen var en riktig sockerchock! Fin-fika både lördag och söndag. På Lördagen vinter cup-cakes och på Söndagen denna fin fina kladdkaka deluxe ;) 


Det fina med att ha Sebbes kusin här på besök är att jag får använda det lilla jag har kvar att tänka med ;) Hon är nämligen ägg-allergiker och jag tycker det är kul att få en utmaning i köket och göra sånt jag vanligtvis inte bakar. 


SÅ jag slog till på en äggfri kladdkaka. MEN som jag skrev tidigare i veckan är jag världens-mest-omständiga-människa, så jag kunde ju inte bara göra en kladdkaka och ställa ner en skål grädde, nej nej! Extra roligt är det att piffa till kakor när man ska bjuda någon som är allergisk och kanske inte alltid får så roliga desserter. Och i helgen ska jag även tillverka hennes födelsedagstårta,  Yihoo! 


ÄGG-fri Kladdkaka med skivad banan toppad med vispad grädde och riven choklad! 

2 dl socker

50 gram smält smör

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulve

2 msk kakao

1 krm salt

1dl mjölk

1 tsk vaniljsocker

 

Värm ugnen till 175 grader.
 Smält smöret och ta bort det från värmen. Rör ner socker och smöret med 1 msk mjölk.
 Blanda övriga torra ingredienserna och tillsätt dessa efter hand med resten av mjölken i smeten.
Blanda väl till en fin och slät smet.
Smörj en form med smör, c:a 24 cm i diameter. Bröa formen med ströbröd.
Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen.
Grädda i ca 25-30 minuter
 Ta ut kakan och låt den svalna och gärna stå i kylen en stund för fastare form.

'

Skiva sen en banan eller annan frukt och bred/spritsa på lättvispad grädde och riv lite choklad över. (med en poatisskalare)

 

 

Av Frida - 28 januari 2013 11:52

Finns det någon som INTE gillar tulpaner? Det måste ju vara kärlek i vas.. typ! ;) Jag köpte mig årets första bukett igår, och som världens-mest-omständiga-människa så kan jag ju inte bara stoppa ner dom i en vas och sen vara nöjd. Nej jag ska ge mig ut PÅ KVÄLLEN med PANNLAMPA på skallen och leta på kvistar och grenar. Haha, tur jag bor i skogen så ingen ser mina "hitte på". 


Så efter lite letande och lite klippande så fick jag ihop en riktigt trevlig vårbukett :) 


Önskar alla en riktigt bra och vårig måndag! (Det är ju plusgrader ute) 


     

Av Frida - 26 januari 2013 12:45

Hade svärföräldrarna här på fika på morgonen. Dom ville så gärna ha semle cupcakes, men kände att jag inte ville göra precis likadana. Så det fick bli semle cupcakes smak men med ett annat utséende :) 


Muffinsarna har jag gjort i min "muffin maker" som jag fick av Sebbe när jag fyllde. Sjukt smidigt och kul grej :) 


Nu blir en loppisrunda och sen storhandla på maxi :) 

Trevlig Lördag allihop!



Kardemumma muffins fylld med vaniljkräm och toppad med vispad grädde. Dekorationer gjorda i sugarpaste. 

   

Av Frida - 25 januari 2013 21:11

Köpte lite nya bakgrejer idag :) muffinsformar har jag massor, men kan inte låta bli att köpa fler när man springer på så söta :) det blev även tre utstickare! Så nu kan jag baka vår-cupcakes :)

Formarna köpte jag på hindersmässan inne i stan och utstickarna kommer från netto!

Av Frida - 24 januari 2013 22:20

Idag var vi och firade Vildes morfar som fyllde år igår. Mamma hade gjort varm smörgåstårta och jag hade bakat semle cupcakes till efterrätt. En lite roligare variant på semla :) Men nu gjorde jag special och fyllde dom med vaniljkräm istället för mandelmassa, för jag tycker det är godare! 

 

Receptet kommer från en ny favoritblogg http://kellybiddle.se 

 

 

Ber om ursäkt för dålig bild, kameran glömdes hemma! Lite avundsjuk på deras snygga fat jag hittade i ett skåp! 

 

4 ägg
3 dl socker
100 gr smör
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk
2,5 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl


Mandelmassa (eller vaniljkräm) 
En skvätt grädde

Vispgrädde och florsocker

 

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smält smör, kardemumma, mjölk, bakpulver och mjöl och rör ihop. Häll smeten till 2/3 i en smörad muffinsform i mitten av ugnen och grädda ca 10-12 min i 200 grader. Låt svalna och skär sedan bort ett lock på varje muffin. Rör samman mandelmassa och lite grädde till en jämn smet . Gröp ur varje muffins och fyll med smeten (eller vaniljkrämen). Vispa grädde med lite socker och spritsa på varje muffin. Pudra med florsocker.

Av Frida - 23 januari 2013 13:19

Halloj! 

Vill passa på att välkomna eventuella nya läsare till min blogg :) Såg att det var en hel del nytt folk som klicka in sig här igår tack vare min lilla mamma :) 


Hoppas ni tittar in här igen och vill följa med mig på vägen genom inredning, bakning och bebismys! Uppdateringen ska nu återgå till det normala, efter en låååång jul-dvala! 


Lämna gärna ett avtryck och skriv en kommentar :) 



En titt på en av hyllorna i köket. Den söta skylten fick jag i julklapp av mamma :) Och har man inga småkrukor hemma tar man helt enkelt en kaffekopp och stoppar ner lilla blomman i :) 

 

Av Frida - 16 januari 2013 21:07

Nu får jag skärpa till mig med bloggen! väldigt dåligt med inlägg, men snart ska det komma igång! Måste fixa till skrivbordshörnan så jag kan sitta där och blogga :) 


Det står still lite på inredningsfronten, har noll inspiration. Men det återkommer nog snart :) 


Tänkte visa en snygg lykta jag köpte till vardagsrummet för några veckor sen! Stormlykta, inkl sand och ljus för endast 89:- kommer från Chilli :) Lilla blomman fick jag från Sebbes mormor i julas, men den har fått en ny kruka nu efter jul. Bokasken som ligger framför är en liten ask som jag har tändstickor i. :) Och den kommer från en butik utanför Ullared. 


 

Av Frida - 15 januari 2013 21:46

Lilleman börjar bli en riktig buse :)

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards