friiidas

Alla inlägg under juni 2011

Av Frida - 24 juni 2011 09:53

Trevlig midsommar :) 

Jag Sebbe och Ozzy åker till Mariestad för att fira midsommar på en camping med syster och co :) Haha, denna trip började hon tjata om redan i vintras ;) 


Hoppas ni får en härlig dag med massa god mat och kanske en snaps? ;) 


Puss och kram 


 



Två bilder jag gjort om färgen på bara!   

Av Frida - 23 juni 2011 07:32

Var in till Marieberg igår och köpte en kamera :) Fan va roligt det är och fota! Var ju bara tvungen att åka direkt till mamma, för att fota katterna! Det var inte helt lätt, men några blev jag nöjd med :) Ska bara lära mig allt på kameran, och sen försöka förstå hur man redigerar bilder oxå! SARA, HJÄÄÄÄÄLP! ;) 


Provbilderna: 

           

Av Frida - 23 juni 2011 07:15

Detta inlägg är främst riktat till Annelie, men alla andra får såklart använda sig att detta :) 


Annelie frågade mig om jag hade tips på nåt bra fika man kan ta med sig till jobbet, och ett tips som är enkelt men ändå seeeeeer avancerat ut är mousse-tårta! 


Man bakar en helt vanlig kladdkaka, sen brer  man på ett lager med så kallad "fluff", det är sån mousse-aktig fluffig kräm som jag brukar ha i tårtor! 


Fluff;

3 dl vispgrädde

180g valfri choklad


Häll grädden i kastrull och bryt i bitar med choklad, rör hela tiden OBS! det får inte börja koka! När chokladen är helt smällt ställ kallt i några timmar (fortare i frysen) Det måste vara helt kallt innan man fortsätter. Sedan är det bara att vispa den, som man gör med grädde! Då blir den fluffig och fin och bara att bre ut över kladdkakan! Dekorera med lite jordgubbar och vips! Så har du en jättegod och enkel tårta! :) 


Min chokladfluff jag gjorde sist! Jag har gjort med marieanne-choklad och vanlig mjölkchoklad, båda blev kanongoda! :)   

Av Frida - 21 juni 2011 10:47

Sitter och väntar på att degen ska jäsa så jag kan baka ut den, det blev ett bröd med basilika och soltorkade tomater :) Bild kommer upp senare! 


Nu sitter jag med en kopp fläderbloms-te, hur gott som helst! Nepp, nu ska jag fortsätta i köket! 


Puss o kram


 

Av Frida - 21 juni 2011 07:21

Idag är jag uppe tidigt :) Jag kunde inte somna om när Sebbe hade åkt till jobbet, så jag gick upp! Har suttit och kollat runt lite på internet, druckit kaffe och skrivit handlings-lista! Ska åka till Maxi när det öppnar :) Tänkte baka bröd idag! 


Tänkte att ni skulle få ett lunch-tips av mig! Den här rätten är kanon-god och vi brukar servera den på jobbet till lunch :) 


LAXPUDDING: 

10 st potatisar
250 g lax
1 st gul lök i skivor
0.5 dl finhackad dill
salt
vitpeppar
1 msk ströbröd
lite smör
2 st ägg
4 dl mjölk
0.5 dl grädde
salt
peppar


1. Koka potatisen nästan färdig i en gryta med lättsaltat vatten. Låt den svalna, skala och skiva den.

2. Smörj en ugnssäker form, till exempel en avlång sockerkaksform, så är det lättare att stjälpa upp den färdiga laxpuddingen. Varva potatis, lök, dill och lax. Salta och peppra mellan varje lager. Är laxen väldigt salt behöver man inte salta så mycket. Avsluta med ett lager potatis.

3. Vispa ihop äggstanningen (ägg, mjölk, grädde, salt, peppar) och slå den över. Låt formen stå två timmar i kylen, eller gärna över natten, så hinner äggstanningen tränga in ordentligt.

4. Värm ugnen till 225 grader. Fördela ströbrödet över formen och klicka på lite smör. Grädda laxpuddingen i cirka 25 minuter, tills ytan har fått fin färg.

5. Låt den stanna i ett par minuter och stjälp sedan upp den på ett avlångt fat eller servera den direkt ur formen.


Jättenkel :) LYCKA TILL! 

 


Av Frida - 20 juni 2011 23:53

Ville bara titta in och säga gonatt, till dom som kanske läser min blogg ikväll :) Sov gott! 

Av Frida - 20 juni 2011 13:41

Idag är det 3 år sen jag och min Sebbe förlovade oss! Älskar dig <3



Jättegammal bild på mig och Sebbe, Pussss  

Av Frida - 20 juni 2011 12:44

Nu blev det flera inlägg på raken, men måsta bara visa er detta! 




Killen som har den här tatueringen har fått amputerat sin arm, och istället för att dölja den har han gjort en heeeelt grym tatuering med en flasknosdelfin! Det är ju helt genialiskt! Väldigt imponerad av detta, snacka om starkt av honom! GO GO GO  

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards