friiidas

Alla inlägg under augusti 2012

Av Frida - 31 augusti 2012 20:42

Vill bara önska alla en trevlig fredagkväll :) Hoppas alla har det bra vad du/ni än gör! Själv tänker jag krypa upp i soffan och mysa med en skål godis och sambon :) Imorgon tänkte jag visa er lite bilder på bebbe-rummet, före och efter bilder. Jag börjar väl känna mig hyfsat nöjd nu :) 


Hörs imorrn :) 




När Sebbe var ute med Ozzy precis innan det blev mörkt så hitta han dessa helt plötsligt bara några meter från huset :) 


Köpte den här lilla söta lyktan idag och satte i ett batteriljus, mysigt! 

   

Av Frida - 30 augusti 2012 21:25

Jag trodde inte du skulle känna igen mig eftersom jag knappt sett dig sen jag blev med barn i januari. Men du kom och gav mig den största pussen och la huvudet på min axel för att gosa. Sen tittade du nyfiket på min mage flera gånger, hur mycket förstår du? Hoppas att jag snart kan pyssla om dig igen   


       

Av Frida - 29 augusti 2012 15:42

..Att börja höstpynta lite. Jag hade ju lovat mig själv att inte börja med det förrän senare när bebis kommit. Men jag kunde inte hålla mig, även om man är smidig som ett kylskåp med en badboll mitt på magen så var jag bara tvungen att pynta lite. Sommarblomman såg så trött och ledsen ut så nu blev det mycket trevligare vid dörren :) 


Va tycker ni? 


 


Kissen kollar läget :) 

 

Av Frida - 27 augusti 2012 21:42

Haft en urusel dag, men Sebbe övertalade mig att följa med ut på en runda med Ozzy vid sju och det var verkligen välbehövligt. Mådde mycket bättre och fick lite energi så jag satte mig och pysslade ihop lite tavlor och diverse annat till övervåningen. Så nu får ni se lite utav den trots att dom där jäkla listerna inte är där än. Måste verkligen ta tag i det. 



Bild tagen från trappan.. 



Lite personliga tavlor med bilder på mig och Sebbe och även på Ozzy som valp ;) 

 



Trähjärta med datumet då jag och Sebbe träffades. Köpte det för längesen men det har inte kommit upp förräns nu :) 

   


Inne på bebisrummet ville jag ha en Puh-tavla med hitta ingen som dög, så jag skrev ut en bild från internet och klistra på ett grönt  papper och rama in :) 

 


Höstjacka som väntar på att bli använd, du kan komma nu!!

 

Av Frida - 27 augusti 2012 13:19

Tänkte bara titta in och säga hej! 


Måndag igen. Jag har inte bloggat nåt i helgen då jag mest passat på att umgås med Sebbe när han varit ledig :) Hoppas alla har haft en fin helg! 


Hörs mer sen :) 

Av Frida - 24 augusti 2012 12:57

Här kommer receptet på frukostfrallorna jag gjorde igår. Det är ett morotsbröd med solroskärnor i, och riktigt gott! Ska verkligen försöka bli bättre på att baka matbröd, frukost kändes jättelyxig idag ;) 


Receptet kommer från tidningen "Hembakat". 


16-18 st 

25g. jäst

5 dl ljummet vatten

3/4 msk salt

2 msk olja

1 msk honung

2 dl rivna morötter

1,5 dl solrosfrö

12-15 dl vetemjöl


Smula jästen i en bunke och häll över fingervarmt vatten, blanda runt så att jästen löser sig. Tillsätt salt, olja och honung. Lägg i de rivna morötterna och solrosfröna. Häll i mjölet och arbete till en smidig deg, låt den sen jäsa under bakduk i 40 min. Ta upp degen och forma till bollar. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa igen under bakduk i 40 min. Sätt ungen på 200grader. Pensla bullarna med vatten och låt stå i mitten av ugnen i 15 min. KLART! :) 


Visst tar det lite tid eftersom dom ska jäsa så länge, men man hinner ju göra mycket annat under tiden, och dom är helt klart värda att vänta på :) 



Den fina brödlådan köpte jag i Ullared, men har sett att den finns på lågprismagasinet också :) 

 

Av Frida - 23 augusti 2012 20:32

Trött hela dagen idag, så nu har jag krypit upp i soffan med en tidning och ett glas saft. Bakade morotsfrallor förut, blev hur goda som helst. Man borde alltid ha hembakt bröd hemma, det är ju så mycket godare. Jag kan lägga ut receptet imorrn :)


Hoppas alla har en fortsatt trevlig kväll!

Av Frida - 23 augusti 2012 13:59

Här kommer receptet jag lovade igår, glömde totalt bort det! 

Prova detta recept, det är jätteenkelt och helt löjligt gott. Dessutom brukar den här saften gå hem hos alla syskonbarn och det är ju liiiite liiite bättre än bubblig läsk, även om det såklart är socker i denna oxå. 


Receptet kommer från Leilas bok "A piece of cake" 


2 flaskor

1 liter färska svarta vinbär

1,5 liter vatten

3 dl strösocker

1 tsk citronsyra


Skölj av bären noga och häll över vinbärsklasarna i en rostfri kastrull. Krossa dom med en potatisstamp eller mixa lätt med stavmixer. Tillsätt endast 1 liter vatten och koka utan lock i 10 min. Var noga med att lyfta bort skummet som blir på ytan. Sila saften och tillsätt socker och citronsyra. Rör ner resten av vattnet och koka upp långsamt. Häll sen upp dom på ordentligt rengjorde flaskor och tillslut väl. Förvaras kallt. 


Sen är det bara att njuta! :) 


     

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards