friiidas

Alla inlägg under oktober 2011

Av Frida - 31 oktober 2011 23:48

Ja, nu kommer jag som många andra skriva ett inlägg om den kommande julen! Jag älskar den, julen är den bästa tiden på året. Och som det ser ut nu så kommer jag få fira jul i huset! Ingen är lyckligare än jag! Så underbart att få börja pynta det första man gör när man flyttar in! Yeey :) 


Här hittade jag lite saker jag skulle vilja köpa till julen, sakerna kommer från jotex.se och rusta.se.


   

Av Frida - 31 oktober 2011 14:20


Först ut i mitt bak-marathon är hallongrottor, det är alltid populärt, tror inte det finns många som INTE gillar hallongrottor! 


250 gram  
1,5 dl  
1,5 tsk  
4,5 dl  
1 dl  
200 gram  

1. Sätt ugnen på 175 grader.


2. Arbeta ihop smör (eller margarin), socker, bakpulver och mjöl. Rör sist i vaniljsåspulvret. 


3. Gör runda bollar av kakdegen och lägg i formar, de jäser ganska mycket så gör dem inte alltför stora.


4. Gör en fördjupning i varje boll med hjälp av pekfingret. Fyll hålrummet med hallonsylten.


5. Grädda i ca 15 minuter.


 

Receptet kommer från tasteline.com men jag har gjort lite ändringar i det! :) 

Av Frida - 31 oktober 2011 14:11

Förra veckan blev det inte mycket nytta gjort! Vet inte varför jag får sånna dåliga dagar så ofta, men det kanske beror lite på att det är höst och man blir lite tröttare osv. Men ska ta mig ut en bra stund varje dag medans solen är framme, för man blir mycket piggare då! 


Har precis varit ute med Ozzy på en promenad och sitter nu med kaffe och en kaka och planerar inför flytten :) Jag har även fått tag i en kökssoffa :D Min syster hade en som stod och skräpa, så den ska jag få, bara måla om så är den som ny! TAAAACK! 


i Torsdags hade jag bak-marathon här hemma! Jag bakade småkakor till Sebbes stora förtjusning då det är det fikat han gillar mest :) Så jag började på förmiddagen och var klar till kvällen, 7 sorter :) 


Så jag får lägga ut detta i omgångar! :) Håll utkik! 


 


Jag, in action! Här blir det knubbiga små minttoppar, Sebbes favorit :)   

Av Frida - 26 oktober 2011 23:52

Just det, 

Idag skänkte jag en lite slant till rosa bandet :) Gör det du oxå, väldigt enkelt att bara skicka iväg ett sms och man har

bidragit med 50:- vilket inte är mkt, men gör stor nytta! 


Skicka Besegra 5590 till telefonnumret 72 988, så skänker du 50:- :) 


 

Av Frida - 26 oktober 2011 23:46

Jag vet, det är helt knäppt att tycka att det är mega mysigt med regn, men jag kan inte låta bli! haha


Ikväll har jag jobbat :) Blev många skratt då vi alla va trötta och kunde skratta åt precis vad som helst ;) När jag kom hem gick jag ut med Ozzy en sväng i regnet :) På dagen blev det inte mkt gjort, jag slängde ihop en tårta till Kim och Sebbe stekte pannkakor, mums! 

haha, klev ur pyjamasen kl 16 idag.. 


Nu ska jag titta på reprisen av bonde söker fru sen sova, försöka komma upp i god tid imorrn tänkte jag :) 


Gonatt! 


   

Tårta till Kim som skulle firas idag igen :) 

Av Frida - 24 oktober 2011 16:44

Idag ringde dom från banken och berättade att våran låneansöka blivit beviljad! :) Så jäkla glad är jag! 


Vi har 3 månaders uppsägnings-tid på våran lägenhet, men hoppas självklart på att det kanske går att flytta lite tidigare, eftersom huset redan börjat tömmas. 


Nu måste man bara spara massa pengar så man har råd med allt :D Vill ju göra om lite, så vi ska sätta oss ner och prata om vad som är första prioritet! Åååh, ska blir så kuuul! 


 

Det här är en sak jag ska spara till, en JÄTTEFIN kökssoffa från JYSK, 1999:- :) 

Av Frida - 23 oktober 2011 12:19

   


Hittade den här artikeln på aftonbladet.se, Hur sött??? 

 

 

Pingviner på Nya Zeeland behöver tröjor

Garnaffär ber om hjälp

Kan du sticka?

Då kan du hjälpa en pingvin i nöd.

Efter oljeläckan utanför Nya Zeeland behöver landets pingviner tröjor för att värma sig.

Det är en garnaffär på Nya Zeeland som har nu ber om hjälp. Sedan oljan från ett grundstött fartyg har drivit in mot landets stränder behöver pingvinerna hjälp för att hålla sig varma, skriver ABC News.

Tröjorna skyddar dessutom pingvinerna från att få i sig olja när de putsar sina fjädrar, och ska klä fåglarna tills de är friska nog att skrubbas rena.

Många fåglar har redan dött

Pingviner är väldigt känsliga för olja, eftersom den skapar en ”läcka” i fjäderdräkten som ska skydda mot vatten. Och blir pingvinerna blöta så blir de också kalla.

Över 1000 fåglar har redan dött efter oljekatastrofen, många av dem blå dvärgpingviner.

Det är en garnaffär i Napier på Nya Zeeland som har blivit ombedda att hjälpa till med att klä de skadade blå dvärgpingvinerna. Nu behöver de mer hjälp.

Vill du hjälpa till att hålla pingvinerna varma? Härhittar du mönster och instruktioner för hur du stickar en pingvintröja.

Av Frida - 23 oktober 2011 12:16

Denna morgon har jag ägnat mig åt tårtbak, gick upp kl sju för att ha god tid på mig :) 


     Kim fyller 2 år, och han fick en brum brum tårta :)    Och så ännu en hello kitty tårta! 

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards