friiidas

Alla inlägg den 30 november 2012

Av Frida - 30 november 2012 22:26

Den här tårtan svängde jag ihop till eftermiddagsfikat idag :) Mormor, Morfar, Mamma och Leffe kom på fika. Den är så löjligt enkel , perfekt att göra om man vill ha nåt lite extra en fredag t.ex


Chokladtårta

200g. smör

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

3 ägg

1 dl kakao

3 dl vetemjöl


Chokladmousse:

3 dl grädde

180g.  Marabou mjölkchoklad

Några droppar pepparmint-arom


Smörj och bröa en form med löstagbar kant.Smält smöret ta kastrullen från plattan och rör ner sockret. Tillsätt vaniljsocker, kakao och ägg(ett i taget). Rör till sist i vetemjöl.  Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i ca 25 min. Den är lite kladdig i mitten, låt stå längre om du inte vill ha den kladdig. Låt svalna helt. 


Chokladmousse: 

Den behöver man göra lite i förtid då den behöver några timmar på sig att svalna helt i kylen. Häll grädden i en kastrull, hacka chokladen grovt och tillsätt den i grädden. Låt sjuda tills allt är smält OBS! får ej börja koka. Ta av från plattan och tillsätt aromen. Ställ sedan i kylen för att svalna helt (3-4 timmar). Sen är det bara att ta ut chokladblandningen ur kylen och vispa upp den till en mousse. '


Bred den på chokladkakan och sätt i några bitar "after eight", klart! 


 

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards