friiidas

Alla inlägg den 12 november 2012

Av Frida - 12 november 2012 20:44

Jag tycker att det är jätteroligt att ge bort små presenter till människor jag tycker om :) Oftast blir det ju när man är bjuden hem till nån, då tycker jag det är roligt att ha med sig nån lite mer personlig present än bara blommor eller en flaska vin! 


Idag ska jag hem till min fina vän och kollega Evelina, och då får hon en liten burk med biscotti som jag bakade igår :) Hoppas bara hon gillar det! 


Har ni nån bra gå bort present som ni brukar ge?


 

Jul · Pyssel
Av Frida - 12 november 2012 20:11

Biscotti är en italiensk småkaka som först bakas och sen torkas i ugn. Den är som en liten skorpa som man kan variera i smak hur mycket man vill! 


Idag fick jag tidningen "Hembakat" i brevlådan och blev överlycklig, det var julspecial och jag hittade massor jag ska testa att baka. Jag började redan ikväll med dessa biscotti, enkelt och bra recept! 


Passar bra till en kopp kaffe eller glögg istället för en vanlig pepparkaka! 


ca 40 st

100g. smör

2 dl socker

3 ägg

7-8 dl vetemjöl

1 påse pepparkakskrydda

1 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst i en bunke. Tillsätt sen äggen ett i taget. Blanda mjöl, kryddor, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke. Rör sen ner det i smeten och rör till en smidig deg. Forma degen till tre längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda längderna i 15 min, ta ut dom och skär längderna på snedden. Stäng av ugnen och låt kakorna torka i eftervärmen. Förvara i en burk, dom håller sig ända till jul :) 


 

Av Frida - 12 november 2012 16:29

Vill först och främst säga tack till alla som klickar in på min blogg varje dag :) Och dom gånger ni väljer att lämna en kommentar lyser ni upp min dag :) Igår var bloggen uppe på bloggplatsens topplista vilket är jätteroligt, och jag hoppas ni stannar kvar och att även fler vill läsa min lilla blogg :) 


Nu till dagens lilla pyssel, för ja klart att jag har pysslat lite idag oxå :) Kommer nog pyssla ihjäl mig ända fram till jul, för att jag bara älskar det!! :) Höstplanteringen vid dörren har fått "vinterkläder". Om ett par veckor kommer det även flytta ner en liten tomte i krukan, men tills dess kommer det se ut såhär om du kommer och hälsar på hos oss! 


FÖRE: En väldigt trött höstplantering! 

 


Älskar att sitta på trappan på min mysiga filt och pyssla. Lilleman ligger alltid i vagnen och sover så gott! 

 




EFTER: Ett granhjärta, mossa och litte små "lull-lull"

 


Lyktorna lyser så fint när det börjar skymma, när snön kommer blir det ännu finare :) 

   

Presentation


Mitt namn är frida, Välkommen till min lantliga blogg som innehåller inredning, bakning, pyssel, träning och familjeliv!

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Känner du mig?
 Japp, vi ses ofta!
 Ja, men ses inte så ofta!
 Nja, vet bara vem du är!
 Nej, ingen aning!
 Annat!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards